Božićna jelka – što simbolizira i kad se kiti

Božićna jelka – što simbolizira i kad se kiti

Link na izvornu vijest

Na što se odnosi pojam Božićna jelka, od kuda običaj unošenja zelenih grana ili borića u kuću, što je simbolika stabala, od kada se unosi borić za Božić u kuću i u crkvu… pročitajte u tekstu kojega je 2013. godine priredio pokojni don Ljubo Planinić, nekadašnji župnik u Kruševu.

Na što se odnosi pojam Božićne jelke: Borić koji se unosi u kuću za Božić, kod nas se najčešće naziva „Božićna jelka“. Drugdje se češće naziva „Božićno drvce“.

Veličina Božićne jelke: Negdje se ide za veličinom, pa se spominje postavljene vrlo visokih jelka. U našim kućama traži se veličine jelke koja pristaje primaćoj sobi, kuhinji ili prostoru gdje se planira staviti i okititi.

Od kuda običaj unošenja zelenih grana i borića u kuću: Od kada uopće datira kićenje sa zelenim granama teško je reći. Već se u Bibliji (Iz 60,13) spominje kićenje stablima i granama. Prorok Izaija misleći na Jeruzalem veli: “K tebi će doći slava Libanona, čempresi, jele i brijestovi skupa, da ukrase prostor mojega Svetišta, podnožje će moje proslaviti!” (Iz 60,13)

Zelene grane, a posebno zimzelene imaju u sebi simboliku rađanja, života, borbe s nedaćama vremena, zime. Donositi zelenu granu ili zeleno stablo u kuću u zimsko doba simbolično označava borbu za život.

Postoje povijesni običaji kod nekih naroda o unošenju zimzelenih grana u kuće u zimsko doba:

-Rimljani su unosili zimzelene grane u siječnju…
-Germani u studenom…

Dakle kod mnogih naroda već u Starom zavjetu pa kasnije i u Novom postoji običaj unošenja zelenih grana u obiteljske domove.

Simbolika stabala: Svaki narod časti nešto iz prirode kao svojega nacionalnog idola, znak, simbol. Hrvati imaju posebno poštovanje prema hrastu. Žao mi je, usput rečeno, što hrastova sve manje i manje ima. Dio ih je u požarima zapaljen, dio se uništava za zimski ogrjev. Vratimo se simbolici hrasta, dakle starohrvatski bog zvao se Parun i on je stolovao u hrastu. Otuda Hrvati na poseban način časte hrast. I drugi narodi su častili hrast i poštivali njegovu veličinu, snagu.

Prvi koji je boreći se protiv idolskog čašćenja hrasta obratio pozornost prema boriću bio je sv. Bonifacije (672.-754.). Sv. Bonifacije je iz Engleske prešao u Njemačku kao misionar. U Njemačkoj je zatekao pretjerano čašćenje hrasta kao idola. Da bi to idolsko čašćenje umanjio i uništio on je uzeo borić, jelu, koja u sebi ima simbol trokuta. Preko simbola trokuta objašnjavao je tajnu Presvetoga Trojstva i time pozornost od hrasta odvraćao i vezao uz jelu. Postepeno su jela i različiti borići dobivali veće simbolično značenje.

Od kada se unosi borić za Božić u domove i crkve: Ostaje pitanje, kada se počelo unositi zeleno granje u kuću vezano uz Božić? Povjesničari, početak običaja o unošenju zelenih grana ili zelenih stabala u obiteljske domove i crkve povodom Božića vide u religijskim igrokazima koji su se u 11. stoljeću izvodili s tematikom raja. Igrokazi su se odvijali u crkvama ili ispred crkava. U igrokazima bi se donijelo zeleno stablo koje je simboliziralo raj, tu bi se pojavili Adam i Eva s njihovim grijehom. Igrokaz bi završio s rađanjem obećanog Mesije.

Od tih igrokaza, postepeno se narod navikao na unošenje stabala, ili zelenih grana kao simbolike i u svoje domove. U 12. stoljeću borići se stavljaju na krovove kuća, da bi se time pokazalo da su kršćani, a samo stablo na kući podsjećalo bi ih na raj. Prvu okićenu jelku na krovu kuće povjesničari su našli u gradu Rigi u Latviji 1510. Postepeno u 15. već običajno u 16. stoljeću u mnogim domovima nalazimo Božićnu jelku. Početni običaj bio je razvijeniji da se jelka za Božić nađe u obiteljskoj kući nego li crkvi.

Kod Hrvata običaj da se Božićna jelka unosi za Božić u obiteljsku kuću proširio se sredinom 19. stoljeća. Međutim, Hrvati su imali običaj od davnina kićenje kuća, gospodarskih zgrada, imanja, njiva i staja sa zelenim granama, najčešće granama bršljana.

Prelazak s živih jelki na plastične: U mnogim krajevima o Božiću su šume jelka ostale bez vrhova. U zgodno doba dana ili noći dolazili bi ljudi i sjekli stabla jelke pri vrhu i nosili ih kući za potrebe Božićne jelke. Takav običaj je brzo zakonom zabranjen. Danas se Božićne jelke mogu kupovati u šumama koje su uzgajane za tu svrhu. Sječa „na divlje“ je zakonom kažnjiva.

U neprihvatljivom osjećaju da se stablo treba sjeći da bi se unijelo u kuću i simboliziralo život, a samo je posječeno, ljudi su se dosjetili te su počeli praviti plastične, montirane jelke.

Vrijeme kićenja Božićne jelke: Običaj je u Hercegovini bio da se jelka kiti poslije unošenja Badnjaka u kuću, poslije molitve i večere. Danas je taj običaj izčezuno. Jelka se postavlja i kiti u kući prije Badnjeg dana, češće u drugom dijelu Došašća.

Tko kiti jelku: Najčešće su je kitila djeca. Stariji su samo nadgledali ali se nisu uplitali u dječje radosti, osim što su učinili one poslove koje djeca ne mogu, unijeti jelku u kuću, staviti postolje, utvrditi i uspraviti jelku.

Način kićenja: Rečeno je da je unošenje zelenih grana ili borića, ili zelenih stabala povezano s Istočnim vrtom. Povezano uz Edenski vrt – Istočni vrt dolazi i običaj da se Božićna jelka ukrašava jabukom i kruščićima. Jabuka je u Istočnom vrtu simbolizira privlačnost grijehu, a ukrašavanje s pecivom – kruščićima označavala se simbolika života (euharistijskog život).

U vremenima iz našega djetinjstva, još uvijek su se ovi simboli nalazili na Božićnim jelkama, ali su dodavani i drugi koji nisu imali simboliku nego su izražavali maštovitost djece ili moći i mogućnosti onih koji su jelku ukrašavali. Iz djetinjstva nosimo slike ukrašenih jelka uz sitne jabuke i pečene kruščiće i ukrašavanje bombonima na koncu, zlatnim i srebrenim listićima. Na vrhu bi se stavio neki završetak od srebrnih listova ili ako bi se gdje mogla kupiti betlehemska zvijezda.

U sadašnje vrijeme, izgubila se bilo kakav simbolika. Božićna jelka je ukras u kući bez neke simbolike, osim što ona u cijelosti ima simboliku Božićnog vremena.

Uz rečenu simboliku valja reći: Unošenje drveta u obiteljske domove simboliziralo je drvo grijeha i drvo života: raj i pakao.

U vjerničkom poimanju postoj simbolika dva drveta. Jedno drvo je ono iz Edenskog vrta – drvo spoznaje dobra i zla i okićeno je jabukom koja mami u grijeh. Drugo drvo je „posađeno“ na „Golgotskom vrtu“. Na njemu je umro Isus Krist. On je oprao sve naše grijehe u svojoj žrtvi. Tako su ova dva drveta od početaka u vjernika imala veliku simboliku.

Kršćanin se na Božić rađa na život, ukoliko nastavi živjeti s Kristom, nikakvo zlo, nikakva „jabuka“ ga neće moći navesti na zlo i uništenje.

Župa Kruševo

The post Božićna jelka – što simbolizira i kad se kiti appeared first on Brotnjo.info | Čitluk – Međugorje – Hercegovina.

Rubrika “Drugi pišu” je računalno generirana rubrika u kojoj se automatski povlači vijesti s drugih web stranica putem RSS protokola, te se korisnik koji otvori (klikne) vijest na ovoj rubrici upućuje na vijest s izvorne web-stranice (slično kao na Facebooku). Vijesti i linkovi koji vode na te vijesti su pod kontrolom drugih portala te e-Hercegovina.com nije odgovorna za sadržaj tih istih portala. e-Hercegovina.com nije vlasnik prenesenih vijesti i ne polaže nikakva prava na objavljene vijesti. e-Hercegovina.com poštuje intelektualno vlasništvo i autorska prava drugih, te se obvezuje po prijavi povrede autorskih prava, intelektualnog vlasništva ili druge povrede propisa ukloniti sve sadržaje kojima se krše autorska prava drugih. Primjedbe, prijave kršenja prava ili nešto drugo možete uputiti na email [email protected] te se e-Hercegovina.com obvezuje da u najkraćem mogućem roku odgovori na email i po potrebi reagira.
O čemu se priča na BiH i Croatia subredditima

O čemu se priča na Balkanskim subredditima?